16. syyskuuta 2008

Tästä puuttuisi 10 senttiä


Tänään aion pureutua sellaiseen mielenkiintoiseen asiaan kuin asiakaspalveluun. Tänään nimittäin sattui itselle ja siskolleni, siis Äkäpussille, pari juttua. Minä olen tässä tilanteessa asiakkaan näkökulmissa, nimittäin apteekissa sain vain 75snt takas, vaikka olisi pitänyt saada 85snt. Aloin tarkistamaan, koska sillä kassaneitillä näytti olevan niin hankalaa se juttu. Kiltisti ja kärsivällisesti kuitenkin odotin, koska joskus olen itsekin ollut eka päivää kassalla ja kaiken lisäksi tämä tyttö oli antamassa minun ostoksestani opiskelija-alennusta. Sitten otin ne 75snt enkä viitsinyt valittaa, koska epäilin, että tyttö ei uskoisi kuitenkaan.
Sama tapahtui sitten Prismassa. Patongin hinta pakastealtaassa 1,29e ja kassalla 1,39e. En viitsinyt valittaa, koska nainen vaikutti jo muutenkin aika kyrvähtäneeltä. Teinköhän minä nyt oikein? Tämä on taas tyypillistä minua, nimittäin. En sano, koska pelkään, että minuahan siinä sitten asiasta syytetään. Pelkään aivan älyttömästi konflikteja, koska niissä joutuu aina loppujen lopuksi joku pahalle mielelle.
No sitten tämä Äkäpussin kokemus liittyy vaatekauppaan, sillä hän on työharjoittelussa alansa puolesta vaatekaupassa. Nimi ja ja osoite pidetään piilossa ja kerrottakoon vielä, että kyseinen paikkakunta ei tosiaan ole Oulu. Tosin Oulussa niitä mahdollisuuksia olisi aika paljon. Niin tai näin, siskoni oli saanut huudot siksi, että oli vaatteita hyllyyn laittaessaan jutellut liikkeeseen asioimaan saapuneen tanssijakaverinsa kanssa. Mitä tässä tilanteessa olisi pitänyt sanoa? "Anteeksi kun minä en saa kommunikoida kavereideni kanssa niin voisitko mennä tuonne toisen tytön luo pyytämään apuja niiden farkkujen kanssa? Tai ainakin pitäytyä ihan täysin näissä mun työhön liittyvissä asioissa?" Tässä nyt voin suoraan todeta, että kyseisessä liikkeessä opettajana toimiva tyttö on ollut töissä jo niin kauan, että tämä työ on hänelle todella tärkeä. Hän ehti jo arvella kaiken maailman tekstiviestipalstojen syytökset ja muut huomisen lehteen. Siskoni oli pahoitellut huomauttamisen jälkeen kovasti puhumistaan ja minusta kerran saa sanoa nätisti, MUTTA kun tämä ei ollut jäänyt tähän vaan siitä oli alettu uudestaan, jopa tulkuttamalla, puhumaan. Siskoni on erittäin hyvä työntekijä, sillä hän on kohta vuoden tehnyt tunnollisesti töitä jopa yövuorossa ja grillillä eikä hän yleensä valita. Tämä oikean, palkallisen työn, pomo on aivan rakastunut siskooni ja suutahti jopa kerran minulle, kun nimitin häntä kiusoittelevasti nimellä. Sen lisäksi tämän nykyisen harjoittelupaikan pomo on edellisen harjoittelupaikan pomon veli ja ensimmäisessä paikassa siskostani on tykätty myös todella paljon.

Niin että miten on näissä asiakaspalvelujutuissa? Itse olen ollut kaupan kassalla ja se on välissä todella epäkiitollista puuhaa, mutta haluaisin, että asiakas sanoo, jos kokee saaneensa esim. väärin rahaa takaisin sen sijaan, että kirjoittaa esim. tekstaripalstalle asiasta nimelläni. Tiedän kuitenkin, että omanikäisistäni naisista ja miehistä aika moni on rahoittanut opintojaan ja työskennellyt kesäisin kaupan kassoilla. Missä menee valituksen raja ja miten asiasta saa valittaa? Vai saako?


8 kommenttia:

Anonyymi kirjoitti...

Huoh, ihme nillitystä muutamista senteistä... Eikö täällä valittaminen ole sama asia kuin lehtien tekstaripalstat? Ja henkilökohtaisesti koen erittäin ärsyttäväksi jos myyjä juttelee omiaan töissä kun asiakkaana minulla olisi häneltä kysyttävää (eikä muuta myyjää ole näkyvissä). Mutta enivei, samapa tuo...

Anonyymi kirjoitti...

Tämä, että hyllyssä 1,29 ja kassalla 1,39 tarkoittaa yleensä sitä että joko a) oikeasti kyseessä on väärä hinta mistä kannattaa mainita ystävällisesti tai b) (tämäkin yhtä mahdollinen) kyseisen tuotteen hinta on noussut 1,39 hintaan ja koska esimerkiksi isoissa liikkeissä hintalappuja ei vain keretä heti vaihtamaan ja tästä syystä hyllyissä voi olla vääriä hintoja!

sho(e)paholic kirjoitti...

anonyymi: onhan se muutamista senteistä, joten en sanonut, koska pelkään juuri tuota reaktiota. Oletko itse koskaan ollut kaupan kassalla töissä? Minusta siskoni saa puhua asiakkaan kanssa samalla, kun auttaa tätä sovittamaan farkkuja ja tekee töitään, sillä hän ei saa kassalla olla ja toinen myyjä oli ihan tavoitettavissa. Jos tulet toisen asiakkaan jälkeen ja tätä asiakasta juuri palvellaa, ei sinulla kuitenkaan ole muuta mahdollisuutta kuin odottaa vuoroasi, right? Tämähän ei ole ollenkaan sama kuin tekstaripalsta, koska minun pärstäni näkyy tuossa ihan selkeästi, joten olen oletettavasti ottanut kantaa niin, että joku voi vastata minulle ihan suoraan tähän kommenttiin. Tekstarit ovat yleensä vittuilua, jolle ei anneta mitään taustaselitystä tai lievennystä. Jos tämä asia tosiaan on sama, niin silloin et olisi kirjoittanut.

anonyymi: tiedän tuon tarkalleen, koska olen ollut kassalla töissä. Silloin meitä myös ohjeistettiin, että tuote on annettava sillä hyllystä löytyvällä hinnalla. Tradekan liikkeissähän tuotteilla on se takuu, että jos hyllyssä on eri hinta kuin mitä kassa veloittaa, tuotteen saa ilmaiseksi, eli jos kyseessä olisi ollut EuroMarket, Valtsu tmv. olisin kyllä asiasta maininnut ja saanut näin ostoksen kokonaan ilmaiseksi.

ziriliini kirjoitti...

Minä huomautan rahasta kyllä nätisti, jos saan väärin takaisin.

Tuo oli minusta aika aiheetonta mesoamista siskollesi. Olisi sillä paikalla paljon opittavaa asiakaspalvelusta.

Kyllä minusta myyjä saa jutella asiakkaan kanssa, jos tilanne ei ole niin hektinen, että toiset joutuvat sen takia odottamaan. jos muita myyjiä on kerran paikalla ja tekee töitään samalla, niin mikäs siinä.

Stazzy kirjoitti...

Tuo jälkimmäinen V&W muistuttaa kummasti omista torimyyjkäkokemuksista... Aasiakkaat ovat välillä aasiakkaita, mutta toisaalta aiheellista reklamaatiota saa antaa. EivÄt ne asiakaspalvelijatkaan aina mitään päivänsäteitä ole..

sho(e)paholic kirjoitti...

Minusta (ja tätä toteutan siis itse, joten saan sanoa) kaupan tms. kassalla ei pureta asiakkaisiin mahdollisisa omia ongelmia, koska ne eivät ole asiakkaan vika. Ja sen pitäisi taas toimia toisinkin päin: ei ole kassaneitin vika, jos itsellä on lähtenyt päivä liikkeelle väärällä jalalla. Koska itse yritän aina olla iloinen ja hymyilevä (ainakin aluksi ennen mahdollista huonoa kohtelua) niin haluaisin saada siitä kiitokseksi edes normaalia käytöstä, ei tylytystä. Ja minulle saa kyllä sanoa, jos teen virheen, tai jos ei ole tyytyväinen palveluun, mutta sillä on niin suuri ero, miten asian sanoo.

tiiti kirjoitti...

itse olen sitä mieltä, että rahat pitää saada oikein takaisin ja hintojen pitää lapuissa ja kassalla olla samat. vaikka kuinka kyrsisi seistä kassajonossa sen nillittäjän takana (ja ihan rehellisesti en itsekään aina uskalla/huomaa kitistä). se on ihan perusmatematiikkaa, ei mitään jotain-sinnepäin-hommaa, ja kuuluu sen kassamyyjän ja hinnoittelijan työnkuvaan hoitaa oikein. virheitä toki sattuu, mutta ei niitä ikinä korjata, jos ei huomauteta. terv. tuleva nillittäjämummo ja venyvän kassajonon piinaaja

tuota juttelu-whinetystä en kyllä ymmärrä. luulisi pomon olevan vaan tyytyväinen jos myyjä ei vaan heitä farkkuja toisen naamalle vaan sanoo muutaman ystävällisen sanan sovittaessa. toiset vissiin vaan tykkää tylymmästä.

sho(e)paholic kirjoitti...

Tiiti olen täysin samaa mieltä ja siksi nillitänkin näistä parista sentistä. Voin rehellisesti sanoa, etät minulle ei 20snt merkkaa mitään tässä konkurssissa :D kyse on siis periaatteesta (it always is..)