21. syyskuuta 2011

Nice, part 1

Kuten olinkin jo täällä maininnut, minä ja Housuboy kiisimme Nizzan aurinkoon 7.9. viikon ajaksi. Ensimmäinen kriteeri meille oli loman valinnassa aurinkoinen rantaloma, jossa olisi myös jotain tehtävää ja nähtävää (eli siis ensimmäisenä tyrmäsimme Sunny Beachin). Toinen kriteeri oli edulliset lennot. Olin nähnyt Norwegianilla mainoksia, jossa mainostettiin edullisia Nizzan lentoja, joten ajatus alkoi tuolloin kypsyä. Housuboyn äiti oli luvannut maksaa meille matkat, mutta loppujen lopuksi maksoi meille vain lennot, mikä oli suuri apu meidän lomabudjettiin. Olin erittäin yllättynyt lentojen halpuudesta: otimme hintaan lisäksi yhden 20kg laukun, joka oli siis ylimääräiset 8e, mutta siltikin me kumpikin pääsimme Nizzaan ja takaisin Helsinkiin yht. 338e, mikä on mielestäni todella edullista. Toivon, että Norwegain pysyy toiminnassa KAUAN, sillä kone oli laadukas, henkilökunta ystävällistä ja kaikki suijui kuin tanssi muutenkin. Matkamme alkoi Oulusta ja jonkin aikaa palloilimme Hki-Vantaalla jatkolentoamme odotellen. Silloin saimme ensimmäisen vilauksen matkan mahtavuudesta: Hollannin jalkapallomaajoukkue oli nimittäin odottamassa samalla lentoaan käytyään pelaamassa Huuhkajia vastaan voitokkaasti edellispäivänä. Komeita poikiahan nuo olivat - sen taitavan pelaamisen lisäksi :D

Nizzassa ensimmäisenä löi vastaan L-Ä-M-P-Ö. Se oli niin huumavaa ja musertavaa, että päivät menivät hikoillessa. Muistin taas, että olen syksyihminen - en siis sellainen syysihminen, joka rakastaa sadetta ja koleutta, mutta sitä alkusyksyä, kun lämpötila on vielä yli kymmenen ja kumppareita ei välttämättä tarvita, mutta niitä voi pitää, jos niistä tykkää. Joka tapauksessa olimme Nizzassa perillä viideltä paikallista aikaa. Ensin menimme bussilla hotelliin. Bussi puolen tunnin matkan päähän maksoi - wait for it - 1e per hlö! (Ja juna Moncanoon 3,5e per hlö). Joka ikinen päivä Housuboyn kanssa nautimme loman aikana a) auringosta b) lasillisen viiniä c) jonkun muun tekemää ruokaa ravintolassa.

Ensimmäinen iltamme meni Housuboyn kanssa hostellin löytämiseen, asettumiseen ja paikkaan tutustumiseen. Olimme väsyneitä ja erittäin nälkäisiä, joten eka iltana sorruimme menemään Mäkkiin, mutta kompensoimme menemällä myös ravintolaan ottamaan lasilliset. Hostellimme oli ainoa reissumme aikana kokemamme pettymys yhden ruokapaikan lisäksi. Hotel D'Orsay oli ylihinnoiteltu tasoonsa nähden.

Place de la Massena

Tässä ekassa on Housuboy kävelyllä Promenade des Anglais'lla, joka on siis Nizzan päärantabulevardi. Nimensä se saa rikkailta englantilaisilta, jotka rahoittivat sen rakennuksen.

Ensimmäisen illan koittaessa etsimme kivan näköisen istuskelupaikan ja otimme lasilliset lomalle.
Housuboy ei suostunut reissulla kertaakaan juomaan viiniä, vaikka minusta se on tuhlausta - ranskalaisviinit vain ovat niin ihania!

Itsehän en suostunut juomaan juuri mitään muuta kuin viiniä (iltaisin siis).

Seuraava aamu - kuten jokainen - valkeni kauniina ja lämpimänä. Olimme päättäneet ottaa ensimmäisen kunnon lomapäivän rennosti. Emme aikoneet lähteä vielä katselemaan nähtävyyksiä sen kummemmin, vaan päätimme tutustua Nizzaan. Lähdimme kävelylle pääkatua pitkin kohti rantaa. Aamun vietimme kuljeskellen sitä kuuluisaa rantabulevardia pitkin. Katselimme rantapaikkoja jo vähän valmiiksi, jotta tietäisimme, minne haluaisimme myöhemmin. Minä räpsin kuvia rannalta, minkä kerkesin.

Nämä lounge-tyyliset paikat olivat ihan paratiiseja tuolla kuumuudessa: kylmää juotavaa ja varjoisa paikka merituulen käydessä ihanasti kasvoihin olivat ihana yhdistelmä. Luulimme ensin, että nuo paikat maksoivat, mutta todellisuudessa piti vain ottaa juotavaa tai syötävää.

Kirjoitan lisää seuraavista päivistä myöhemmin, sillä kävimme kolmantena päivänä turisteille tarkoitetulla päivän kiertoajelulla. Se oli mahtava kokemus monesta Nizzan läheisistä kaupungeista, jotka olivat oikeastaan jopa Nizzaa itseään mielenkiintoisempia - vähemmän turistipaikkoja ja enemmän luonnetta kuin Nizzassa.

Au revoir et une bonne semaine à tout le monde!

Sateenkaari kirjoitti...

Kiitos Nizzan kierroksesta aivan upein kuvin.
En olekkaan koskaan kaynyt.

Carolina kirjoitti...

Aww so pretty!! The sunset looks so nice. =D

sho(e)paholic kirjoitti...

Sateenkaari: SUosittelen! Toki varmaan siellä sinunkin kulmilla saa sitä lämpöä ja aurinkoa, jota me lähdimme hakemaan. Ranska vain on erittäin kallis maa, mutta muuten upeaa seutua :)

Caro: I loved the sunset there! It was the only time of the day when it felt really nice to be outside with the cooling air and the view, ahh, it was the best! :)