Ensiksikin, tämä kirjoitus ei koske missään nimessä NYKYISTÄ työnantajaani, vaan lähes kaikkia muita.
Toisaalta toivoisin, että minulla olisi enemmänkin lukijoita, jolloin tarvittavaa keskustelua syntyisi enemmän, sillä tämä aihe saa aina sappeni kiehumaan eniten siitä turhautuksesta, että tiedän meidän olevan lähes voimattomia muuttamaan asioita. Mutta olen nyt kuunnellut siskoni Artesaanin työkulkua ja olen tavattoman pettynyt omassakin työhistoriassa moniinkin asioihin.
Ensiksikin, meillähän on vaitiolovelvollisuus työpaikkaa koskevista asoioista. Joo, ymmärrän, että omasta firmastani en saa sanoa edes, meneekö firmalla nyt hyvin vai huonosti. Mutta entä silloin, kun työnantaja suorastaan kusettaa palkallistaan? Onko meillä velvollisuus vain pitää naamamme kiinni, vaikka petos olisi selvä? Oma siskoni on esim. riitauttanut työsopimuksensa PAM:in kanssa, mutta asialle ei näytä siltikään tapahtuvan mitään.
Hän aloitti yli kolme vuotta sitten firmassa, jossa meni loistavasti ensimmäiset kaksi vuotta. Tykkäsi pomosta, työkavereista ja jopa työstään. Siinä vaiheessa, kun minäkin hyppäsin työpaikan remmiin, asiat olivat vielä ok. Sitten alkoi tulla erään työ"kaverin" toimesta juoruamista, joka kohdistui minuun tai siskooni ja varsinkin siskooni erittäin ikävällä tavalla. Tämä työntekijä soitteli meille aina vuorotellen vuoronvaihdoista, joilla olisi itse saanut vapaapäiviä. Suostuin näihin, kun tarvitsin itse rahaa, mutta vähitellen en enää jaksanut, kun vastapalveluksiin ei suostuttu.
Pomo meni tämän työntekijän puolelle siitä huolimatta, että pohjalla oli aiemman käytöksen perusteella hänellä mm. valituksia ja varoituksia (puhumattakaan melko epämärääisistä sairaspoissaoloista, kun ei saatukaan vuoroa vaihdettua). Puuttumatta siihen, kuinka rehellinen hän todellisuudessa oli tai ei, nyt hänen kertomansa juorut menivät läpi tosina - siskoni tappioksi. Kaikki eskaloitui lokakuussa siskoni nyrjäytettyä nilkkansa ja saatua 1,5 kuukauden sairasloman, jonka ansiosta pomo joutui itse tekemään kovia tunteja korvatakseen poissaolon. Sen jälkeen ei tullut tunteja, ei sairaspäiviltä korvauksia jne. Minuunkin suhtautuminen paheni koko ajan, vaikka tuolloin kiitettiinkiin siitä, että tein ylimääräisiä vuoroja. Siskoani ei ole sanottu irti edelleenkään, mutta tunteja ei tule enää sen jälkeen, kun otti yhteyttä PAM:iin ja ei juuri tullut sitä ennenkään. Näin ollen siskoni, joka oli 2 vuotta ihana työntekijä, jota käytiin meillä kotiovella jopa henk. koht. kehumassa, oli yhtäkkiä heittopussi ja pohjasakkaa.
Onhan tästäkin varmasti velvollisuus olla hiljaa, mutta miksi? Miksi pitää vaieta, että työnantaja kohtelee työntekijöitä väärin? Se, että kirjoitan asiasta julkisesti, saattaa aiheuttaa vaikeuksia, mutta tunnen tapauksen, jossa juoruaminenkin riitti:
Ensimmäinen pitkä työsuhteeni oli kaupan kassalla, jossa pomo ei noudattanut työntekijöiden sopimuksia. Kun viides pidetyistä kassatytöistä lähti heppoisin perustein omasta tahdostaan, asiakkaiden häviämistä ei enää voinut olla huomaamatta: puskaradio oli kiertänyt viestittäen karua sanomaa - tuonne emme halua viedä rahojamme. On toki totta, että kaikkiin tällainen asia ei vaikuta, mutta meillä näin kävi. Mies joutui vaikeuksiin ennen todella suositun firmansa kanssa ja tietääkseni vararikkoon. Minusta tämä on siinä mielessä positiivinen sanoma, että ihmiset edelleen välittävät siitä, mikä on oikein. (Tosin en soisi kenellekään kuitenkaan koko elinkeinon menettämistä.)
Seuraavaksi tekisi oikein mieli nimetä firma nimeltä, niin paljon ihmetyttää tämä toiminta. Siskoni toimi alusvaatemyyjänä. Periaate sama kuin esim. Tupperwarella, eli kutsutaan porukka koolle, katsellaan (, sovitetaan) ja ostetaan. Toiminnan aloitus vaati työntekijältä panostuksena 1400e mallistoon, jossa siis yhtiö ei tullut yhtään vastaan vaan mallisto menee työntekijälle. (Toki asiasta voi mainita verottajalle). Jokainen uusi mallisto markkinoilla oli myös ostettava näyttötarkoitukseen. Sen lisäksi vaatetangosta piti maksaa 150e, mikä on mielestäni aika arvokkaan kuuloinen summa. Kun itse palautin ekat rintsikkani takaisin sopimattomina, olin avannut pakkauspussin väärin (pitkittäissunnassa), niitä ei saanut enää palauttaa. Väitettiin, että ne olivat käytetyt, vaikka niissä oli kaikki paperitkin tallella. Siis mitä eroa sillä on, miten pussin avaa? Kustannukset menivät siskoni hoidettaviksi, sillä tämä kuulemma luki ohjeessa. Tämähän on ihan selvästi postimyyntilain vastaista. Lisäksi maksuaikaa on viikko, mikä on sekin vastoin lakia: Suomessa lain mukaan maksu on saatava 2 viikkoa ennen eräpäivää.
Omat kokemukseni ovat hyvin laajat. Voin sanoa rehellisesti, että ainoat täysin rehelliset työnantajani ovat olleet nykyinen ja kunta. Muuten kautta linjan jokainen pieni ja keskisuuri yritys on jollain tavalla ottanut vähän takaisin päin. Edelleen minusta on kaikista oudoin oli tämä eräs firma, joka lupasi palkanmaksun tiettynä päivänä perusteli palkan maksamatta jättämistä sillä, että maksaja oli kipeä. Ymmärrän, että pieni firma, mutta vaikka maksaja kuinka olisi kipeä, näistä on pidettävä kiinni. Työntekijällähän ei ole velvollisuutta mennä töihin, mikäli ei palkka ole tullut. Itse olin jo silloin työkomennuksella ulkomailla, joten tämä ei ollut vaihtoehto.
Sitten on vielä puhelinmyynti: nuoria ei oteta muuallekaan, joten nämä firmat, joista suurin osa ei maksa edes takuupalkkaa, pestaavat "epätoivoiset" nuoret heille ilmaan minkäänlaisia palkkatakuita saati joustoa esim. työaikaan.
Mitä mieltä te olette tästä asiasta? Pitäisikö vain olla hiljaa? Miten toimitaan tilanteessa, joissa oikeuksiaan pitäisi puolustaa, mutta se vaarantaa oleellisesti tarvittavan paikan? Miksi LAKEJA ei tarvitse työnantajan noudattaa, mutta työntekijän pitää, tai saa potkut? Millaisia kokemuksia teillä on? Minusta aihen tarvitsisi enemmän huomiota.
6 kommenttia:
No ilmanmuuta asiaan pitää puuttua.Jo sairauspäivärahat ovat sellainen asia.Jos työnantajan velvoite maksuista on jo täyttynyt niin KELA maksaa päivärahaa.Siitä ei pääse yli eikä ympäri.
Jos aina ollaan hiljaa ja hymistellään ei mikään muutu.Asioista pitää pystyä puhumaan asiallisesti.Liitto auttaa ,antaa neuvoja vaikkei olisi jäsenkään.Suuremmalla syyllä jos on jäsen(siis jäsenyys kannattaa)
Riippuu tietysti sopimuksesta ,jos siinä lukee osa-aikainen,niin silloinhan työnantaja voi jonkunverran venkoilla näillä asioilla.Kus...eiku vedättäjä työnantajiin pitää ottaa napakka ote jotta saataisiin heidät kuriin! Suoramarkkinointi siis puhelinmyyjät (lehdet ym.)ovat kaikista pahimpia.Vieläkin sappi kiehuu kun ajattelen mitä pojallenikin luvattiin joskus PUUH!Sama työnanataja iloittaa vieläkin viikonlopun lehdessä.Toivon aina hiljaa mielessäni ettei kukaan vain menisi lankaan!!
Tämä asia vaikuttaa minunmielestäni vahvasti työsyrjinnältä,mutta huom. olen vain tätienergialla käyvä joskus hyvinkin väärinkohdeltu naisimmeinen,en asiantuntia!
Tsemppiä teille tytöt :)
Puhut paljon, mutta täyttä asiaa!!!
-Ninski
Kaikenlainen työpaikkakiusaaminen on nykyaan Suomessa valloillaan.
Kyllahan ammattiliiton pitaa auttaa ja PAM ei ole ihan pieni liitto.
Monet eivat uskallakkaan valittaa,koska pelkaavat menettavansa työnsa,ja uutta työpaikkaa ei niin vain saakkaan.
Olipa kurjaa kuultavaa.Eika ole ihmekkaan,etta sappesi kiehuu.
Hyvä Saila! tiedän tasan tarkkaan mistä puhut! Ongelmia myös samassa työpaikassa oli mullaki :/
Eka kaikille, KIITOS kannatuksesta :) Mietin poikkeuksellisen pitkään, sanonko asiasta mitään ääneen varsinkaan julkisesti, mutta sitten taas toisaalta, miksen sano?
Katti: kiitos kannatuksesta! Nuo puh.myyjähommat ovat ihan kauheita! Suomessa on tehty paljon töitä työlakien ja työntekijöiden oikeuksien puolesta ja varsinkin PAM:in alalla ei niin kehuttavia palkkoja makseta muutenkaan, että kusetus olisi hyväksyttävää. Lisäksi työ vie ihmisestä mehut, uskon rehellisyyteen ja taipumuksen vain oppia olemaan hiljaa. Yhden asian ymmärrän ja se on se tietynlainen "niuhotus" pienissä yrityksissä, koska se on monestikin koko elämä. Ja joskus kaikilla on huono päivä, mutta näyttääpä niitä olevan pomoja, jotka osaavat olla purkamatta sitä työntekijöihin, niin miksi täytyy olla idiootti?
Osa-aikainen tai ei, ihminen on ihminen ja aina täytyisi laittaa itsensä toisen asemaan ennen kuin aletaan miettimään, missä voisi pihistellä kuluissa, varsinkin kun kulut eivät todellakaan ole mainittavia varsinkaan tulevien säästöjen osalta. Tuli kalliiksi tuo PAM:in puuttuminen asiaan, voin kertoa, mutta edelleenkään ei myönnetä, että mitään olisi tehty väärin!
Ninski: Kiitos! (vaikken kyllä vähää puhunutkaan, ois voinut kai tiivistääkin, mutta toisaalta laventaa vielä lisääkin)
Sateenkaari: PAM ei ole pieni, mutta ei siltikään kovin vaikutusvalatainen näytä olevan jutussa. Ja enää ei ole tehty sille mitään, että siskoni tunnit poistettiin listalta, kun PAM:ista soitettiin. Sehän ei ole perustelu irtisanolle ja saattaa aiheuttaa vain lisää ongelmia.
Elina: voin vaan kuvitella...
Monissatyöpaikoissa kyllä on pikkusen työlainsäädäntö hakusessa. Mutta se mikä ihmisillä on monesti käsitys ja mikä on pakottava lainsäädäntö, niin onkin eri asia. Nyt kuitenkin puhut juurikin tuosta pakottavasta lainsäädännöstä ja sitä on jokaisen työnantajan noudatettava.
Puhelinmyyntifirmojakin on monenlaisia. moni toimii vähintäänkin kyseenalaisesti, mutta täytyy muistaa, että työntekijän ei missään nimessä kannata lähteä mihinkään töihin ilmankirjallista työsopimusta. Ja nimeään ei kannata laittaa alle, jos ei ole tarkkaan selvillä mitä jokainen sana sopimuksessa tarkoittaa.
Telemarkkinointiakin kuitenkin koskee sama pakottava työlainsäädäntö kuin kaikkia muitakin yrityksiä. Vaikka alalle ei ole olemassa yleissitovaa TES:iä, joka velvottaisi jokaisen työnantajan maksamaan takuupalkkaa tai pohjapalkkaa.
Moni muukin ala on villi ja säätelemätön ja tänä päivänä työntekijän pitää kyllä tarkkana oikeuksiensa suhteen olla.
Itselläni on siinä mielessä onnea ollut, että vain muutama työpaikka on yrittänyt luistaa tuosta pakottavasta työlainsäädännöstä. johtuen ehkä siitä, että olen maininnut CV:ssäni käymäni kurssin siitä. ;)
Minusta on hyvä, että nostit kissan pöydälle, sillä monesti juuri tuollaisten tilanteiden takia ihmiset eivät uskalla jäädä pois töistä ollessaan kipeitä. Vielä vähemmän ottaa yhteyttä liittoon, mutta asia vaatii kyllä keskustelua ja julkisesti. Hyssytellen ei koskaan mitään muutosta saada mihinkään. Ainakaan parempaan suuntaan. Tsemppiä teille!
Lähetä kommentti