12. tammikuuta 2009

Ensivaikutelmat

Ja jos nyt luulette, että tarkoitus on saada joku kateelliseksi, niin olette täysin oikeassa!

Mutta rehellisesti, jos teistä joku ei ole kateellinen, niin valehtelette. Tai ette vain pidä tätä kauniina.

Tämä oli minusta todella kaunis kuva.
Ja voi että, kun täällä tuo vesikin on ton väristä, ihana!



Olen siis saapunut ja kaikki menee hyvin. Ainoa huoli on ollut Housuboyn rikki mennyt tietsikka, jonka ansiosta yhteydenpito on hiukka vähissä. Pidin tänään ekan oppituntini ja kaikki vaikuttaa todella mielenkiintoiselta. Seuraan tällä hetkellä vain enkun ja ranskan kursseja, mutta saan ehkä myöhemmin seurata mm. hissaa ja saksaa. Laitan listaa, mitä olen huomannut:

1) kaikki ovat yliystävällisiä
2) enkun taso ei ole niin korkea kuin Suomessa ja lausuminen on paikoin kamalaa, mutta onneksi suurin osa opettajista osaa sitä korjata
3) ranskan opettajat ovat mielissään, että yritän oppia
4)ranskan kieleni ei ole niin ruosteessa, kuin luulin
5) Suomen kieleni alkaa jo olla, koska päiväkirjani on täynnä suttua ja huonoja sanavalintoja ja huonoa kielioppia
6) ruoka on ihan erilaista. Tämä perhe ei syö kovin terveellisesti ja harmittaa vähän, että tästä pitäisi maksaa n.200fr kuussa ylimäärästä. Onneksi saan korvata rahaa kotitöillä.
7) Nyt, kun en löydä tarvittavia juttuja syödäkseni mahdollisimman terveellisesti, olen ahdistunut enkä syö mitään epäterveellistä. Suomessahan tilanne on ollut toisin päin: en saisi syödä epäterveellisesti, mutta syön...
8) perheeni on ihana. Kaksi täynnä energiaa olevaa pientä ja suloista poikaa ovat niin söpöjä juttuineen ja se tarmokkuus pistää naurattamaan vähän väliä. Jos näkisitte videon, nauraisitte, vaikka ette edes tajuaisi kieltä.
9) shoppailu, juokseminen ja laskettelu ovat ainoat mahdolliset ajanviettotavat. Koska en voi shoppailla paljon budjettini takia, minulle jää oikeastaan vain kaksi juttua. Olen juossut jo kerran ja vuoristoilma on raskaampaa kuin Suomen ilmasto :D
10) kävelen kouluun viidessä minuutissa alamäkeen ja takaisin 10 min. ylämäkeen n. 35 asteen kulmassa keskimäärin! Katsoin kerran huvikseen sykemittaria ja keskisyke tuolle ajalle oli 155! Poltan rasvaa vieläpä todella paljon tuossa matkalla suhteessa siihen, mikä lyhyt pyrähdys on kyseessä. On kait sekin jotain...
11) KAIKKI on kallista. Siis me suomalaiset emme ole vielä mitään! Esim. maksoin 350km kakkosluokan junalipusta 90fr eli n. 75e! SUomessa samalla summalla pääsee Oulusta Helsinkiin (melkein). Opiskelijana paljon pitemmälle. Myös elintaso on todella korkea ja täällä ei näytä paljon koskettavan se, jos muun maailman talous sortuisikin.
12) Olen täysin rakastunut tähän maahan. Suostuisikohan Housuboy muuttoon :D?

8 kommenttia:

ziriliini kirjoitti...

Ihanat maisemat! minä en ole kateellinen... päätin vain, että minun on joskus päästävä itse näkemään tuo livenä! :D

Anonyymi kirjoitti...

Ihanaa kuulla Sinusta! : ) Olen käynyt jatkuvasti kurkkimassa, että jokohan saisimme päivityksen maailmanvaltaajalta... ; ) Olet oikeassa, maisevat ovat mielettömän upeat! Nyt tämä tuulinen ja synkkä, lumeton sää tuntuu vielä ankeammalta... ; ) Ei vaistekaan, olen todella iloinen puolestasi ja toivon, että nautit siellä olostasi loppuun saakka täysillä!

Kiitos myös näistä huomaamiesi asioiden listasta. Se antaa taas hieman näkökulmaa asioihin, vaikka sää onkin tällä hetkellä täällä hieman kurja. Ymmärrän hyvin myös tuon sinun pointtisi terveellisyyden kannalta. Itse asiassa sain siitä hyvän idean varautumisen vuoksi, koska olen itse menossa Helsinkiin kurssille viikoksi kohta ja siellä vain istutaan luennolla ja syödään. Eli taidankin varautua pakkaamalla matkalaukkuun terveellistä syötävää ja skipata tänä vuonna muutaman epäterveellisen ravintola-aterian, vaikka se ilmaista olisikin.

Nautinnollista jatkoa sinne ja pidähän meidät jatkossakin ajantasalla! : ) Halit! : )

Katti kirjoitti...

No hei wau,mitkä maisemat!
Mukavaa kuulla sinusta.Elosi vaikuttaa hyvin tasapainoiselta siellä.En minä muuta odottanutkaan.
Olet niin järki tyttö!

Oikein mukavaa jatkoa sinulle sinne maailmalle :D!

sho(e)paholic kirjoitti...

Ziri: en yleensä tarkota kateutta pahana asiana. Jos minä sanon olevani jollekin kateellinen, ihailen jotakin mitä hänellä on/mitä hän tekee jne. :) en uskonutkaan, että teistä kukaan kovin katkera olisi :D teen haasteesi ihan kohta :)!

Verna: kiitos :) ja kiitos uskollisuudesta. Minulla ei ole hajuakaan teidän elämienne kulusta parin viime viikon ajalta, mutta kun täällä tasoittuu, niin kohtapa alkaa sitten minullakin olla aikaa tuijotella teidän kuulumisianne kunnolla :) Ja sitten näistä huomioista. Olen tehnyt joka päivä oppimispäiväkirjaa koulussa. Joten sitten, kun minulla on vähän enemmän tietoutta ja "varaa sanoa" niin kirjoitan jotakin näistäkin havainnoista. Ja halauksia sinne ankeaan säähän, kyllä se siitä ja varmastihan se kevättä kohden paranee :)

Katti: kiitos :) kaikista jutuista :) mukavaa aikaa sinne koti-Suomeenkin. Alan taas seurailla teidänkin edesottamuksianne kohta. Pitää vain katsoa, että ei vietä täällä ollessa liikaa aikaa nörttäillen ;D

Sky Mikaela kirjoitti...

Mukavan näköistä. Minunkin täytyy todeta, etten ole kateellinen :-). Olen aina onnellinen muiden kokemuksista, enkä tunne kateutta (liittyy lapsuuteen ja pettymysten kestämiseen- usko pois, noin se vain minulla menee), mutta upeat ovat maisemat :-)!

Ota kaikki henkisesti irti, siihen ei rahaa tarvita. Kokemukset, kieli, elämykset, ne eivät maksa mitään.

Sinun ranskallesi olisi käyttöä minullekin, täällä on paljon ranskalaisia. Puolen vuoden opiskelulla vuonna yks ja kaks ei keskustella :-D, eikä ymmärretä.
Ranska on ihana-ihana kieli!

sho(e)paholic kirjoitti...

Natjale, kuten sanoin tossa zirillekin, niin en tarkota ikinä kateellisuudella itse mitään katkeruuden tm. tunnetta. Voin sanoa, että olen joskus kateellinen siitä, että jollakin on täydellinen iho, eli ihailen hänen ihoaan ja haluaisin itse samanlaisen. Ei mitään pahoja tuntemuksia kuitenkaan ja kaikkeahan me emme voi saada :)
Näyttää nyt siltä, että minulle olisi tulossa rahaa tuolta koto-Suomesta (en viitsi puhua lähteestä tai, miten), jolloin ei tarvisi niin paljon venyttää senttiä, mikä on minusta turhauttavaa, kun on kysymyksessä näin mahtava tilaisuus. Ja totta, ranska on ihanainen kieli :)

Sateenkaari kirjoitti...

aivan ihastuttavia maisemia. olen onnellinen puolestasi,etta paasit kokemaan ja nakemaan taman kaiken.ja mukava kuulla,etta isantaperheesi on mukava.silla on myös suuri merkitys kaiken onnistumiseen. pida huoli itsestasi.

sho(e)paholic kirjoitti...

sateenkaari: kiitos :) minäkään en vielä oikein käsitä onneani! Ja voi johtua tästä kuumeesta, että nyt on aika väsynyt olo olemaan kiitollinen :D mutta olen kyllä :)