14. lokakuuta 2008

So I say thank you for the music

Minun elämäni on pyörinyt musiikin ympärillä aina. Joten kasasin listan lempimusiikistani muodoissa TOP5. Listalla löytyy sitten vielä selityksiä aiheeseen.

Ensin tämä raskaampi osasto:

1. Sentenced - No one there
- video riipaisee minua niin syvältä ja vähän turhan läheltä. Siskoni kehotti katsomaan videon ja itkin sydämeni pohjasta, kun näin sen ensimmäisen kerran. En voi kuunnella tätä kappaletta itkemättä.

2. Linkin Park - A Place for my head
- muistan oman teiniaikani tuskat, joita Linkin Park silloin niin taitavasti heijasteli

3. Maj Karma - Rukous
- jotenkin tämä kappale on iskenyt minuun tosi syvälle. En tiedä miksi.

4. Sonata Arctica - Wind beneath my wings
- Tiedän, tämä oli alun perin Bette Midlerin. Minua jonkin verran häiritsee kyseisen bändin solistin lausuminen, mutta pojat vetivät tapsan päivänä 2007 sellaisen keikan, että ei juuri mitään järkeä ja siksi - sekä siksi, että rakastan biisiä tässä muodossa - se ansaitsee paikan täällä

5. Charon - In Brief War
- ainoita raskaampia biisejä, joista olen pitänyt heti ekasta nuotista ja ekasta sanasta pitäen. Jostain syystä meni kylmät väreet ilman sen suurempaa syytä.


Minun inothimoni, eli näiden mukaan lähden varmasti tanssimaan (tällä hetkellä):

1. Rihanna - Umbrella
- tästä tuli mulle kestosuosikki jo ajat sitten ja olenhan kuullut tämän Hesassa livenä, ihana tyttö, ihana ääni ja ihanaa musiikkia. Oisin voinut tehdä kokonaisen top-listan Rihannasta. Tällä hetkellä tähän samaan sarjaan kuuluu myös ehdottomasti Disturbia, sillä se on aivan loistava jammailuun.

2. Outkast/ Andre 3000 - Hey ya
- on olemassa biisejä, jotka tulevat ja jäävät. Meidän ykkösbiisejä täysi-ikäisyyden kynnyksellä mökillä huudettiin, naurettiin, tanssittiin ja laulettiin. Kultaisia muistoja tulee mieleen ja eräs läpsyleikki, jonka liitimme tähän.

3. Justin Timberlake - Lovestoned
- maailman paras mieslaulaja, ihanaa musiikkia ja ihanan näköinen mies. Siksi valitsin tämän tämän kappaleen, sillä se saa jalkani väpättämään eniten. Rakastan tätä musiikka, jota herra nykyään tekee. Meillä on tanssi olemassa kahteen Justinin biisiin ja kummankin osaan ulkoa vieläkin.

4. Ying Yang Twins - Drop
- voi hyvä aika, että minä menen, jos tämä soi! Jotenkin niin asenne ja ihana hoppimusiikkikappale, että ei mitään järkeä.

5. Papa Roach & Black-Eyed Peas - Anxiety
- Kuulin maailman parhaasta tanssielokuvasta tämän. Harmi, etten löytänyt sitä pätkää, jossa Omarion vetää tuota biisiä. Ihanan erilainen tanssibiisi, jonka tahtiin voi vetää kotona ja salilla sekä lenkkipolulla.

Karaokebiisit (meillähän on laitteetkin):

1. Janne Hurme - Kirje
- minun 18-vuotissynttäreiden tunnari, lapsuuden lempikappaleeni ja niin hienoa paatosta pikku tupakeissa, että siskoni kanssa saa vetää aivan täysillä!

2. Kaija Koo - Tinakenkätyttö
- Parasta karaokessa on tekopaatos.

3. Leevi & The Leavings - Teuvo, Maanteiden kuningas
- Tarviiko suomalaisen selittää, jos laulaa kyseisen bändin kappaleita :D?

4. Paula Koivuniemi - Aikuinen Nainen
- ja saa muuten aika hyvin pisteitä en ole koskaan -pelissä, jos ei ole koskaan laulanut tätä

5. Dingo - Levoton Tuhkimo
- helppo laulaa ja hauskaa piisaa

Ja kun valot lasketaan vaakaan illan päätteeksi:

1. Jarkko Martikainen - Valssi Tanssitaidottomille
- jos löydätte tämän, kuunnelkaa. Ihan mahtava sanoma. Kuunneltiin tämä joskus kaverin kotibileissä vimppana hitaana ennen nukkumaanmenoa ja siitä astin olen rakastanut tätä biisiä. Tämä on sellainen kappale, jota Housuboy voisi laulaa minulle ja jonka perusteella minä hyväksyn sen, että mieheni ei suostu tanssimaan. "Ylämäessä tönin sua eteenpäin/ alamäessä vauhtias jarrutan/ jos en kanssasi tanssimaan oppinut/ opin enemmän/ opin sinut"

2. Semisonic - Closing Time
- soitin tätä aina kuskiaikanani autossani heti baarin jälkeen. Kerran jääpalloilijakaverini pyysi saada käydä 80 km mutkan kaupungista viemässä kaukana asuvan tyypin siksi, että saisi kuulla kappaleen monta kertaa matkalla. Niin minun viimeisistä hitaistani tuli kuuluisia autossani, samaten kuin tästä kappaleesta. Ja minusta tuli suosittu kuski.. siitä ei ollut mitään hyötyä :D

3. Poets of the Fall - Carnival of Rust
- Hieno puoli tässä yhtyeessä on, että se kuulostaa aivan yhtä hienolta livenä. Ja tämä biisi vain vie minulta jalat alta. Rollorokissa 2006 me pidimme toisiamme kädestä Tanssijasiskoni ja Parhaan Ystävän kanssa tämän kappaleen soidessa ja sitä hetkeä en ikinä unohda. Siskoni sandaali oli juuri mennyt rikki edellisen biisin hillumisesta <3 4. Christina Aguilera - Oh mother
- tässä ei ole mitään omakohtaista, mutta kappale on riipaisevan kaunis

5. The Rasmus - The Funeral Song
- kun minä lähdin Ranskasta, tämä kappale soi lentokentällä ja silloin tuli itku. Elämäni tärkeimpiä kokemuksia. En erityisemmin pidä koko orkesterista, mutta tämä kappale soi niin hyvässä tilanteessa niin osuvana. Ranskan maalla ennen Suomen lentoa kuulin kappaleen ja tiesin, että olin menossa kotiin. En halunnut vielä mennä, mutta jotenkin oli ihana tunne siitä, että tuli tuollainen tunne, että kotiin minä kuitenkin pääsen tästä.

Ja kun sydän meni rikki, näitä kuuntelin:

1. Juha Tapio - Kelpaat kelle vaan
- Tämä kappale luo uskon siihen tulevaan, johon on pakko uskoa. Itkin, kun siskoni soitti tämän minulle. Kuuntelin tätä kappaletta varmaan sata kertaa ja itkin niin paljon kuin lähti irti. Ja olen kuullut aika monelta (itseni mukaan lukien), että tämä kappale antoi sanoin kuvaamattomaa hiljaista lohtua ja voimaa.

2. Dixie Chicks - Not ready to make nice
- onhan tämä kornia, mutta on kuulkaa helvetin terapeuttinen biisi! Ja kuvastaa aika paljon sitä, miltä ihmisestä tuntuu, kun suhde loppuu toisen päätöksellä

3. Flaw - My letter
- no kaikki liittyvät samaan asiaan: särkyneen sydämen kanssa elämiseen ja asian käsittelyyn

4. Chris Isaac - Wicked Game
- klassikko

5. Kilpi - Sielut iskee tulta
- ai kun se silloin tuntui tältä

Ja sitten THE Best Songs on my Top 5 Ever:

1. Sting - Fields of Gold
- koska tämä on tärykalvoissani ikuisesti. Ensirakkauteni kappaleena, ensirakkauteni ja minun ensimmäinen tanssi, minun mullukkabiisini ja se, joka saa aina kylmät väreet juoksemaan selässä

2. Rufus Wainwright - Hallelujah
- Kun näin eka kerran Shrekin, imutin biisin ja kuuntelin sen uudestaan noin kymmenen kertaa. Kaikissa huoneissani on tähän mennessä ollut kappaleen sanat seinällä ja rakastan kappaletta melankolisissa hetkissäni.

3. Trio Niskalaukaus - Lintu
- linkki löytyy aiemmasta tekstistäni. Rakas biisi siitä, kuinka niitä, joita on rakastanut, ei kuulu katua.

4. Junnu Vainio - Vanhoja poikia viiksekkäitä
- naurakaa vain, mutta kylmät väreet juoksee mulla pitkin selkää ja lapsuus tulee mieleen. Tämä on eka biisi, jota lauloin mukana ja eka biisi, johon lapsena ihastuin.

5. Vesa-Matti Loiri - Lapin Kesä
- Minä olen Lapin tyttö. Minä rakastan tätä melankoliaa ja tätä haikeutta biisissä. Kun Kristian Meurman veti tämän Idolsissa, se oli mielestäni paras veto kyseisen formaatin historiassa ikinä

+ Florent Pagny - Chanter
- tämä ei ole ollut suosikkini tarpeeksi kauan jäädäkseen, mutta siinä on uskomattoman kauniit sanat lohdusta ja musiikin voimasta. En viitsi enää kirjoittaa näin pitkään tekstiin käännöstä suomeksi tai enkuksi, mutta voin sen tehdä joskus, jos joku haluaa.

2 kommenttia:

Ocean kirjoitti...

Hey ya on ykkönen 4ever :D

sho(e)paholic kirjoitti...

Olen muuten täysin samaa mieltä :D!