7. helmikuuta 2014

Levollisuus

Nyt on alkanut pikku hiljaa sellainen taju laskeutua mieleen, että vauva on kohta täällä ja hyvä niin. Vähä vähältä se oma valmius tuntuu enemmän ja enemmän varmemmalta ja itsevarmuus omasta osaamisesta kasvaa. Mietin todella paljon jo nyt kasvattamista ja pelkään ehkä eniten, että omat voimavarat, äly ja ahkeruus eivät riitä pitämään lapsesta tarpeeksi hyvää huolta. Sitten kuitenkin muistan, että alussa lapsi tarvii vain sylini (ja maitobaarin :D). Imetystä jännitän jonkin verran, sillä itselläni on paha laktoosi-intoleranssi. Toisaalta miehellä taas on teräsmiehen suolisto ja voi syödä ihan mitä vain, joten vauvan kanssa voi mennä kummin päin tahansa. Olen yrittänyt koko raskauden ajan siedättää itseäni hieman maitotuotteille, että lapsi ei sitten perisi tätä. En tiedä, onko sillä mitään väliä. Ruoansulatuksen hidastumisen myötä olen kyllä tosi paljon nauttinut siitä, että mun herkkä maha on sietänyt vaikka ja mitä ruokakokeiluja. Oikeastaan tällaisena ainaisena vatsavaivaisena raskaus on helpottanut minun oloa todella paljon.

Keskiviikkona käväisin kampaajalla. Oli niin ihanaa istua lempparikampaajani tuoliin. Tässä onkin pieni dilemma: rakastan Kemissä CrazyHairin omistajakampaajan tapaa leikata hiukseni, jutella kanssani mukavia ja tapaa, jolla laittaa hiukseni (alla oleva kuva on siis TOSI lässähtänyt versio huonossa valossa, pöyhäsemällä niistä ois jo saanut tosi hienot, miltä ne näytti lähtiessäni). Lisäksi on siskoni Tanssija, joka myös kohta valmistuu kampaajaksi. Hänen onkin tarkoitus värikäsitellä hiukseni piakkoin. Mutta miten sitten valitsen, kun on siskokin? Varmaan silti siskolle mentävä on, rahan ja perhesuhteiden takia :D

Tässä on muuten yksi syy, miksi Surusilmän on toisinaan hieman vaikea kuvata: kun mulla käy tuo suu koko ajan niin kuvat on tosiaan mitä on...

Kampaajalta tultuani odotti kotona paketti äitini serkulta, joka oli laittanut tuulemaan ja kutonut tämän ihanan villapuvun lapselle!Siihen kuuluivat myös tossut ja kaksi pipoa, joista toinen on hieman isompi. Tuli tippa linssiin tästä yllättävästä ystävällisyydestä. Ei sillä, että hänen ystävällisyytensä oli yllättävää, ihana ihminen on kyseessä, mutta en oikein vieläkään osaa suhtautua siihen, kun joku on aidosti sydämestään sellainen, että haluaa auttaa tällä tavoin! Olen aina hämilläni, en omasta mielestäni "ansaitse" tätä yhtään!


Keskiviikkoiltana pääsin yhden lempiharrastukseni pariin. Nimittäin olen kuulunut nyt noin vuoden Lions Club Neidonkenkään ja olen viihtynyt suunnattomasti. Klubin keski-ikä on Lapin nuorin melkein oikeastaan minun ansiostani :D Kyseessä on hyväntekeväisyysjärjestö, mutta meillä on niin ihana porukka kasassa, että kuukausikokouksissa on aivan ihana käydä ja kaikki siellä elävät niin ihanasti mukana tätä minun raskausaikaani. On ihana aloittaa kokous aina halaamalla kaikki läpi! Tässä kuussa olimme Ammattiopisto Lappian Pränni-ravintolassa, joka on suunniteltu kodaksi. Siellä saimme herkullisen kolmen ruokalajin illallisen. Ensin söimme riekko-riistavelliä, sitten pääruoaksi loimulohta ja paahdettuja juureksia tilli-sitruunakastikkeella....



Ja jälkkäriksi äkäsiä, eli jaloviinalla liekitettyjä lettuja, itse tehdyllä vaniljakermajäätelöllä sekä marjoilla (mansikka, karhunvatukka ja vadelma). Alkoholi siis palaa liekityksessä pois, joten uskalsin syödä :) NAM!


Olen vähän harmissani tällä viikolla edelleen meidän neuvolan tavasta "hoitaa" asioita. Olen nimittäni puhunut pelkopoliklinikan tarpeesta kohdallani alusta alkaen, siis siitä ekasta neuvolareissusta lähtien, mikä tehtiin elokuussa. Ja tässä lääkärineuvolan yhteydessä mainitsin siitä TAAS. Ja tähän asti minulle oli sanottu, että kyllä sen kerkeää, ei hätiä, älä ressaa jne. Noh, nyt sitten tuli sairaalasta puhelu, että "jos me tehdään sulle ylimääräinen aika ensi viikon tiistaille, niin sitten pääsisit, muussa tapauksessa eka aika on maaliskuun lopulla. Sehän voi silloin olla jo liian myöhäistä. Että tuletko ensi tiistaina?". Ilomielin tulen. Ihana, että saa jutella aiheesta, jotta osa ehkä turhastakin pelosta karsiutuu. Mutta miksi tuo piti sitten jättää niin viime tinkaan? Miksei tuota voitu hoitaa ajoissa, kun olin usein huolissaan asiasta ja mainitsin siitä sekä lääkäreille että neuvolantätille? Tiedän, että kaikesta ei kannata stressata, mutta olisi silti hyvä tarttua pelkoihin ajoissa. Nyt on siis iso paino pudonnut sydämeltä, kun mulla vihdoin on se aika konkreettisesti tiedossa!



Loppuun vielä kuva koirapuistosta! Meidän koira on tuo, jolla on turkoosi panta. Löysi tänään puistossa leikkikaveriksi puolet nuoremman sakemannin pennun, joka oli ylisuloinen ja reipas! Minun vauhti kun hidastuu, niin yritän keksiä koiralle tapoja purkaa energiaa, jotta ei turhautuisi. Puisto on toistaiseksi hyvä paikka. Vien kyllä koiran pois, jos siellä menee meno liian aggressiiviseksi, kun meidän koira on onneksi vielä niin lauhkea, haukkumaton ja iloisen leikkisä eikä lähde rähinöihin. Pari kertaa olemme lähteneet "kesken" pois.

3 kommenttia:

Anonyymi kirjoitti...

Niin juuri.. paljon syliä, paljon rakkautta, maitoa ja itkuun vastaamista/reagoimista (ei sitä todella vanhaa uskomusta, että itku vahvistaa keuhkoja) niin syntyy hyvä kiintymys- ja luottamussuhde vanhempiin <3 ei sitä muuta tarvi.

Liisa // Fredriika Y kirjoitti...

Kasvatus on varmaan maailman vaikein tehtävä, mutta kyllä siitä selviää. Tai toivottavasti selviää. ;) Lopputulosta ei voi tietää, mutta nyt tässä on yritetty kohta kolme vuotta mennä eteenpäin päivä kerrallaan ja ihan ollaan vielä hengissä! ;) Riittävän hyvä vanhemmuus saa ainakin meillä riittää ja muista, että olet paras äiti omalle lapsellesi! :) Hyvä, että pääset pelkopolille käymään. Minua vierailut siellä auttoivat toisessa raskaudessa paljon.

sho(e)paholic kirjoitti...

Anonyymi: niin minäkin olen ajatellut, että ei minun heti tarvi olla omalle lapselle opettamassa aakkosia ja käytössääntöjä, kunhan ei sitten viisivuotiaana häiriköi koko korttelia tai estä meidän yhteisiä ravintolareissuja :D Päivä kerrallaan ja tarve kerrallaan!

Liisa: Juu tuo on niin totta, ja ehkä sitä opettajana ottaa suuremman ressin, että ei käy niin, että suutarin lapsella ei ole kenkiä ;)
Minun serkku on ollut Espoossa töissä tällaisessa sosiaalitoimen työssä, jossa hätäsijoitettiin lapsia heille sijaisturvakotiin hätätilanteessa, kun kotona ei voitu olla ja siinä yhteydessä serkkuni alkoi todella paljon juuri ammattilaisen näkökulmasta painottaa nimenomaan "vain riittävän hyvä - ei täydellinen äiti" :) Ja minua se ajatus lohduttaa tosi paljon.
Mulle se pelkopoli on melko tärkeä, koska kaikki nämä ihmiset (paitsi pikkusiskosi tarina joka tosiaan auttoi), jotka ovat kertonee minulle omia "kivoja" kokemuksiaan ovat vain lisänneet tuskaani, vaikka heillä oli vissiin päinvastainen tarkoitus ja uskon että yrittivät hyvällä! Harmi vain, että lääkärini kuunteli minua ja sanoi, että voin tarvita useampia reissuja ja nyt huomattiin tässä vaiheessa, että tuo yksi on ihan maksimi, minkä tulen saamaan. Toivottavasti siitä siis on hyötyä! :)